Zienswijze

Op 1 september 2020 hebben de gedeputeerden van de Provincie Gelderland voor de tweede keer een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) vastgesteld. Dat plan toont hoe de Railterminal Gelderland en de ontsluitingsweg er uit komt te zien. Het eerdere PIP werd door de provincie ingetrokken omdat het niet voldeed aan de stikstof-eisen.

Beeld uit de Animatie RTG van de Provincie Gelderland

Overbetuwe Overbelast vindt de plannen voor de Railterminal Gelderland niet goed. Niet goed voor de inwoners. De verkeersveiligheid en doorstroming in de hele regio komen in het gedrang met een cumulatie bij A15 afslag 38. Niet goed voor de leefomgeving, het RTG produceert te veel herrie en licht en slaat gevaarlijke stoffen over vlak bij bewoning. Wanneer de terminal er zou komen dan volgen er daarna mogelijk ook logistieke hallen tussen de Betuweroute en Elst. Wij willen dat gebied groen en open houden.

Het RTG is volgens ons ook niet goed voor de economie: De railterminal wordt veel te duur. De provincie en daarmee dus de belastingbetaler, moet er naast de aanlegkosten van 46,5 miljoen jaarlijks nog miljoenen op toeleggen. En het werkelijke gebruik van de Railterminal is onzeker. Wij denken dat bedrijven graag extra concurrentie in het transport willen in de hoop dat ook vrachtverkeer goedkoper wordt. Daarvoor hoeft de terminal er alleen maar te zijn, niet eens gebruikt te worden.

Daarom zullen wij een zienswijze indienen tegen de komst van het RTG. Dat is bovendien een noodzaak om later in de procedure tegen de komst van het RTG te kunnen procederen bij de Raad van State.

RSS
LinkedIn
Share